My protection!

greatest holiday!!

Assalammualaikum!
Berkisahkan..Cuti Raya cina niekan..Banyak peristiwa yang
berlaku!Antaranya,story mory semasa di kampung Abang Lang!
Best gila..Al-maklum la..Orang tak ada kampung memang macam tu kan..jakun!hehe
Kitaorang balik dari hari khamis hingga la hari sabtu!
Sekarang..Hari Ahad..dah ada dekat rumah!

Sebelum tu!!
Sory..Gambar tak ada untuk entry kali ini!sebab kamera tak bawak!!

Orait!Mula-mula..Lepak rumah pak E..Yummy2 KFC dulu..Then terus ke kg..Hari pun dah gelap semasa sampai kg..Hari Khamis tu tak best sangat sebab dah malam..Tapi..Sampai-sampai aje..makanan dah terhidang untuk di santap!!
Makan hari tu ialah..Ikan keli salai masak Gulai Kuning dengan kacang pancang!Memang sedap,lazat..Hahah!
Mereka-mereka yang lain..Dah mula memasang Api nak buat Daging salai!!
Kali ni..Balik bukan je nak holiday tapi buat kenduri Arwah sekali!So,daging tu nak masak untuk kenduri nanti la..Tapi yang tak syoknya..Aku tengah menikmati Ikan Keli tadi..Tiba-tiba asap masuk dekat dalam rumah!Perghh!!dah la masakkan tu pedas tahap nak potong lidah jerrrr..Pastu..Asap memedihkan mata..Meleleh air mata aku!Cis!Buat malu jerrr..
Borak punya borak!Sambil tengok CJ7..(cerita tu best jugak kan!!)Dah pukul 12malam!Aku..Apa lagi..Start pasang alas mau tido..SELAMAT MALAM SEMUAAAAAA!

Hari jumaat menjelma!Wah!!sastera tersasar!Pagi-pagi Ayam berkokok!Bapak bising!!bingit telinga..Seolah-olah aku tidur dekat reban ayam jerrr..Bintat gila!Rasa nak sembelih je ayam tu buat masak kari..Lama dah tak makan kari ni..!!hmmmmmmmmmmmmmmmm..
Kena gak Bangun!!Dah tak boleh tidur dah!Anak dara ni mandi lambat..Pukul 2 Petang baru mandi..Well,,Terasa Urat Sendi ni rajin mau bantu orang dekat dapur..Mula-Mula tu..Rasa tak mau turun tapi kak yang pangil suruh hiris serai!!Aku pun turun dengan malasnya cari pisau!Tunjukkan skill mau potong halus-halus..Mula-mula tu.. ‘Halusssss jer’(ayat harith iskandar dalam iklan tu)Tetiba kasar gila..Gasak kau!Pedulik hapa aku kan!Hari tu masak Ayam Dara Masak Gulai!!Mak Ai,,Gulai lagi??memang orang N.9 betul lah!Podeh pulak tu!Tapi sadis..Aku tak berapa reti nak makan ayam tu..banyak tulang dari daging!!siut betul!!Lepas makan..Cengkelat tak mau basuh pingan!heheh!Air tak ada dekat singki..so,,malas la kan..kan..kan!!Petang tu..Nadia dengan ayong basuhkan!Aku..heheh!susun-susun boleh la..Malas kot!!Then,,Lepak tengok Tb..Boring doo..so,Aku pun Pergi melawat sedara-mara dekat belakang rumah..Nak tahu siapa..heheh..Si janggut(kambing)..Handsome kambing Pak Tam tau tak??..kah kah!
nie ler abg  mie..picture lama niyh!!
Hish,,Time 4 dating dengan Abg mie..Hah!tipu kau!!Mana ada..Tak caya?pergi tanya kambing!!Pak Tam tebang pokok kelapa..Abg Isa,Pak E dengan Abg lang korek sama dengan kupas kelapa!Kelakar..Aku tengok!Syamim!!dah macam kg Boy!Comot gila!!Ha,,Dekat situ..Aku makan Embut..Rasa dia macam tombok kelapa..Jakun kan!mana pernah makan!Siap kena perli dengan Pak E lagi.. “Orang Bandar..Mana pernah makan benda-benda ni”Gasak kau!!Dah boring duduk situ..Habis semua orang aku kacau terutama abg Mie..Aku pun bla..
Malam tu!Story..hahah!
Rasa lawak pulak bila terkenangkan aku masak..Pucuk paku goreng!!kering jer..lupa nak taruk air..Padan muka kau!kena perli dengan Abg Isa..Dia kata.. “Eh,,Kenapa koreng benar nie??Rupa dia tak semegah langsung!Tak rasa pucuk Paku langsung!Tak sedap!Reject terus,Tan..”Mak Ai..Malunyer..Padan muka..Apasal rajin sangat kan..!Tapi Pak E..Konon-konon puji..sedap!sakit hati jer..haha
Tapi rasa senak perut pulak!!bila ingat-ingat balik!!ANAK DARA NIE TAK RETI MASAK!so,,tak boleh nak kawen lagi..kena tuntut ilmu dulu la nampaknyerrr..
Perut Kekenyangan!Aku pun duduk la sorang-sorang dekat halaman rumah..Abg Mie tegur.. “Apasal duduk sorang-sorang nie intan..” nak jerr aku jawab..temankan la..Tapi terasa segan pulak!Hah!tipu kau..^___^
“Tah..Boring pulak”..Dia jawab.. “gi la berlari kalau boring”..Gila?orang tengah senak perut nie..dia suh lari!!Siut jer..!!
Hakim..si Budak(ingin Tahu)..Kenapa aku kasi nama tu..Biar lah rahsia!Hm,,Dia ada tanya..Soalan dia Pergh!!cupermas betul!!
Ok!soalan dia..berbunyi begini..
“Akak intan suka Abg Mie eh?”..Nak jawab tak??Hm,,jawab je la.. “Soalan hakim nie ada dalam buku teks ke??”(tersenyum)..dia tak puas hati lagi.. “kalau tak kenapa akak intan tersenyum..??suka la kan??”
Hisy,,budak ni! “Tak!!Abg mie tu..Akak intan anggap dia macam Abg akak intan jerr..Tak lebih dari tu..ok!faham!!”Faham ke tak..Terpulanggggg~ 
saje je besarkan..biar orang lain nampak sekali!!
Lepas tu..Pergi depan..Si PEMANIS HATI..suruh call..kedekut!!dia la yang patut call kottttt!!
Habis je call..Hakim tanya.. “Akak intan bergayut dengan sapa tu??Pak we eh??”  Dia nie kang…hish!!malas aku nak layan kau,kim!!
Faris jugak yang cool!!
Hm,,cerita pasal faris pulak!!Sebenarnya..dia nak pergi tandas..tapi..lampu tandas tu tak boleh bukak..tahu-tahu aje la kan..duduk kg..bilik air jauh!!Walaupun masih ada dalam sekitar rumah!Aku pun nak pi tandas jugak!!
“Faris..teman akak pergi tandas boleh tak?”Aku tarik je dia..Aku on suiz lampu tu..terbukak jer..hah!!LEGAAAA!!
Tah hapa-hapa aku buat..Hari pun dah tengah malam..Bedtime ok!!Tidur sebelah akak biela..Memang selalu macam tu!!balik kg..tidur sebelah dia!!Ok!!SELAMAT MALAM..!!

Keesokan harinya..
Adoyai..Pak E nie..Baru pukul 7..Mengalahkan ayam pulak..Bising jerr..suruh bangun!!Bangun aje la..Mandi over awal!!sepanjang hari dengan Nadia and Ayong!!Tapi bila boring!!aku pun turun dapur..Acik minta tolong..Potong limau kasturi..tetiba Pak E..Masuk dalam..Tanya nak buat apa dengan buah limau tu!!Hisy!!bukan kot..nak mandi..minum la..!! “Ok!jom..Intan..kita potong dekat luar!!” hah!apalagi..Duduk bawah pokok kelapa..dengan angin sepoi-sepoi bahasa..Romantik sehhh!!Orang lain pandang jerrr..Apa pandang2??nampak tak aku pegang pisau nie??cungkil bijik mata tu karang tahu lahhhh!!Tapi..Abg Isa jeles..Ikut serta duduk bersama..tapi tak sempat..dah ada kerja lain untuk Anda ok!Pak E..Tunjuk bakat..buat air limau..Bapak masam..tapi Smile aje la..karang kecik hati pulak!!Kenduri pun start!!Wah!!ayah pun ada..beshhnyerrr…Aku lepak dengan Nadia dan Ayong!!Ok!!lepas kenduri tu!!Aku pun ke dapur..MENTEDARAH!!Bila suruh basuh pingan..lari berketempiaran!!CANTEK PUNYA PERANGAI!!
Orang beransur pulang!!Tingal 4 keluarga..Tapi..acik kena pulang cepat..sebab mak Abg Isa sakit..harap cepat sembuh..Amin!!
Tetiba perasaan sedih menjelma..Bila lagi nak jumpa Abg Mie nieeee????..
kah kah kah! (kata tak ada feel..Ish!!macam mana tu??)
Ok!Operasi mengemas pun tiba..susun balik pingan..kemas itu dan ini!!Time untuk pulang ke rumah masing-masing!!B.A.L.i.K=BALIK la..apa lagi mau tunggu!!Sekarang nie..Badan sakit-sakit!!Tapi..secara jujurnya..Holiday kali nie..memang de beshhh!!
Sekian..Cerita dari puteri Sha’alya untuk belog kali ini!!

Bye..bye!!